Tai Chi


Wat is Tai Chi?

Tai Chi is een serie vloeiende bewegingen die langzaam en rustig worden uitgevoerd. De bewegingen in Tai Chi zijn ontwikkeld op basis van Chinese gezondheidsleer waarbij geestelijke en lichamelijke gezondheid onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en waarbij deze worden beïnvloed door de bewegingen. In de Westerse wereld beoefenen veel mensen tegenwoordig deze bewegingskunst om stress te verminderen, uithoudingsvermogen te verbeteren, levenslust te vergroten, en een langer en gezonder leven te hebben.

Tai Chi is een manier van sporten die de levenskwaliteit van ouderen kan verbeteren, een basis kan zijn voor een gezonde oude dag voor jongere mensen, en de stress van alledag in onze maatschappij kan verlichten.

Voor medisch wetenschappelijk onderzoek zie www.taichiresearch.com en www.qigonginstitute.org .

 

Aspecten van Tai Chi.

Tai Chi bewegingen zijn opgebouwd door de ledematen en de lichaamsdelen in cirkels en spiralen te bewegen en te strekken. Alle spieren, gewrichten, pezen en banden worden bewogen op zo'n manier dat geen deel van het lichaam zich ontwikkeld ten koste van andere delen. Daardoor wordt het gevoel van evenwicht in het lichaam beter en steeds verfijnder. De lichaamshouding verbetert, de spieren kunnen beter ontspannen en het lichaam wordt zachter en sterker.

Een correcte houding, samen met de draaiende en strekkende bewegingen, stimuleert het parasympatische zenuwsysteem. Dit verlaagt de hartslag, opent de bloedvaten en verbetert de bloedsomloop naar alle delen van het lichaam.  De bewegingen worden door het hele lichaam uitgevoerd en masseren zo ook de interne organen.

Het lichaam wordt niet onderworpen aan snelle of plotselinge bewegingen die de spieren kunnen be- schadigen. Daarom kan iedereen, ongeacht leeftijd, Tai Chi doen en langzaam, naar eigen vermogen, de conditie opbouwen. Tai Chi bewegingen mogen nooit geforceerd worden uitgevoerd, alleen binnen de beperkingen van het eigen lichaam. Dit resulteert uiteindelijk in ontspanning en grotere bewegingsruimte voor gewrichten.

Wanneer de bewegingen geconcentreerd, ontspannen maar alert worden uitgevoerd hebben ze resultaten voor de psyche, net als bij meditatie, met als gevolg minder spanningen en betere concentratie.

 

Gezondheid.

De zachte strek-, en draaibewegingen van Tai Chi maken het een geschikte oefening voor vrijwel iedereen, ongeacht leeftijd of huidige conditie.

Bij het verouderingsproces is vaak niet het ouder worden de oorzaak van veel problemen, maar het steeds minder bewegen. Het regelmatig beoefenen van Tai Chi kan de nadelige ontwikkelingen ten gevolge van verouderingsprocessen of inactiviteit verminderen. Men reduceert zo de kans op allerlei problemen die ouderen vaak hebben, zoals slechte balans, verstopping, osteoporose, of andere ouderdomsproblemen.

Het doen van de beheerste oefeningen binnen de veilige marge’s van het lichaam (70% regel!), strekt de spieren en pezen en verbetert de circulatie. De gewrichten kunnen beter bewegen en kunnen vaak de volle bewegingsruimte weer krijgen.

 

Hoe lang duurt het om te leren?

Tai Chi doen voor uw gezondheid vereist geen medailles, prestaties, of beoordelingen. De beloning komt met de resultaten die de bewegingen op uw gezondheid hebben. Iedereen is anders. De vooruitgang hangt af van hoe uw gezondheid is wanneer u begint en hoe gemakkelijk uw lichaam de bewegingen verwerkt. Een klein aantal bewegingen goed uitgevoerd is beter dan vele bewegingen slecht uitgevoerd.

 

Kleding?

U hebt geen dure kleding en apparaten nodig. Ruim passende kleding en schoeisel met platte zolen is voldoende.

 

We leven in een cultuur met veel stressgerelateerde problemen waar zelfredzaamheid en zorg voor eigen gezondheid belangrijk zijn, vooral voor een steeds ouder wordende bevolking. Tai Chi kan een individu helpen een eigen pad te volgen naar een gezonder leven.

 

U leert de korte Wu-stijl op een gestructureerde manier waar elke les u een stapje verder brengt. Als u thuis ook oefent verbetert u uw tai chi op een geleidelijke en gezonde manier. Naast de Tai Chi worden Qigong oefeningen gedaan.

Voorbeeld korte Wu vorm uitgevoerd door Bruce Frantzis of Brian Cooper.

 

 

© Johannes J. Richters